elbgentr

gazon

Παρασκευή, 10 Μάρτιος 2017 10:11

Νηστεία Σαρακοστής και παιδική διατροφή

Έχουμε μπει για τα καλά στη Σαρακοστή και πολλοί από μας ακολουθούμε την αυστηρή νηστεία της Εκκλησίας που υποχρεώνει πλήρη αποχή από όλα τα ζωικά προϊόντα (κρέας, αυγά, ψάρια και γαλακτοκομικά). Τι γίνεται όμως με τα παιδιά; Επιτρέπεται να νηστεύουν; Ή μήπως επιβαρύνουμε την υγεία τους;

Οι ειδικοί συμφωνούν πως τα παιδιά ηλικίας άνω 10-12 ετών μπορούν άνετα να νηστέψουν για 40 μέρες, όμως σε μικρότερες ηλικίες συστήνεται μικρότερης διάρκειας νηστεία (περίπου 2 βδομάδες). Όποια και να είναι όμως η διάρκεια, θα πρέπει να γίνει αναπλήρωση των θρεπτικών συστατικών από εναλλακτικές διατροφικές πηγές.

Συγκεκριμένα, οι πρωτεΐνες είναι απαραίτητες κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης, καθώς συμμετέχουν στις διαδικασίες σύνθεσης, ανάπτυξης και διατήρησης των ιστών του σώματος. Χωρίζονται σε ζωικές ή υψηλής βιολογικής αξίας και φυτικές ή χαμηλής βιολογικής αξίας. Πρωτεϊνούχα φυτικά τρόφιμα είναι τα: όσπρια, προϊόντα σόγιας, κινόα, βρώμη, σπαράγγια,σπανάκι, κουνουπίδι, μπρόκολο,  ξηροί καρποί (φιστίκια, αμύγδαλα), σπόροι chia. Ζωικής προέλευσης πρωτεΐνη περιέχουν επίσης τα μαλάκια και οστρακοειδή, ή αλλιώς τα θαλασσινά που δεν περιέχουν αίμα.

Συνεχίζοντας, το ασβέστιο και η βιταμίνη D είναι απαραίτητα για τον σχηματισμό και την ανάπτυξη των οστών, διαδικασία που πραγματοποιείται έντονα στην παιδική και εφηβική ηλικία. Αυτές βρίσκονται στα γαλακτοκομικά, αυγά και λιπαρά ψάρια, τροφές που απουσιάζουν από τη διατροφή της νηστείας της Σαρακοστής και θα πρέπει να αντικατασταθούν. Φυτικές πηγές ασβεστίου, αν και σε μικρότερη ποσότητα, είναι: τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (μπρόκολο, ρόκα), όσπρια (φασόλια), σουσάμι-ταχίνι, αμύγδαλα, σύκα αποξηραμένα, πορτοκάλι. Η βιταμίνη D βρίσκεται σε ροφήματα και τρόφιμα εμπλουτισμένα με αυτήν όπως και παράγεται από το σώμα μας κατά την έκθεση του δέρματος στην υπεριώδη ακτινοβολία του ήλιου.

Ένα ακόμη μικροθρεπτικό συστατικό, του οποίου η πρόσληψη περιορίζεται κατά τη Σαρακοστή είναι ο σίδηρος. Ο ρόλος του είναι σημαντικός στην υγεία του ανθρώπου και ειδικά των παιδιών, τα οποία παρουσιάζουν αυξημένες ανάγκες σε αυτόν λόγω ανάπτυξης. Συναντάται σε 2 μορφές: τον αιμικό (πηγές του είναι τα ζωικά τρόφιμα και απορροφάται πιο εύκολα) και τον μη αιμικό (φυτικής προέλευσης). Φυτικά τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο είναι: αποξηραμένα φρούτα (βερίκοκα), ξηροί καρποί, ηλιόσποροι, σπόροι κολοκυθιού, σουσάμι, πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι), αποξηραμένα μπαχαρικά (θυμάρι), λιαστή ντομάτα, σκόνη κακάο ή μαύρη σοκολάτα, θαλασσινά και όσπρια. Για την καλύτερη απορρόφηση του σιδήρου τα τρόφιμα πρέπει να συνδυάζονται με πηγές πλούσιες σε βιταμίνη C: λεμόνι, πορτοκάλι, ανανάς, πιπεριές.

Συμπερασματικά, ένα υγιές παιδί μπορεί να ακολουθήσει το πρόγραμμα διατροφής της νηστείας, εφ όσον αυτό είναι για σύντομο χρονικό διάστημα  και παράλληλα εφ όσον φροντίζουμε να αντικαταστήσουμε τα θρεπτικά συστατικά που λείπουν με τις κατάλληλες εναλλακτικές πηγές.

Κατερίνα Πατρονίδου, Παιδίατρος - Κομοτηνή (Θάσου 30 και Ιωακεμίδου 1) - 2531 400746 / 6948-591914

Τελευταία τροποποίηση στις Παρασκευή, 10 Μάρτιος 2017 17:59

Μοιραστείτε το

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Τελευταία άρθρα Θρακική Αγορά

ΘΡΑΚΙΚΗ ΑΓΟΡΑ

Διεύθυνση: Γ.ΝΙΚΟΛΑΟΥ 1-3 , 69100 ΚΟΜΟΤΗΝΗ
69100 ΚΟΜΟΤΗΝΗ

E-mail:info@thrakikiagora.gr
Τηλέφωνο: 25310 – 26.500
Fax:25310 – 26.500

Τελευταία άρθρα