Κρατήστε τα παλιά αυτοκίνητα αν θέλετε να μειωθούν οι ρύποι!
Η πρόταση ακούγεται αιρετική και μάλλον παράλογη, όμως όταν βγαίνει από επίσημα χείλη του γκρουπ Stellantis έχει προφανώς σοβαρή βάση.
Μέχρι τώρα γνωρίζαμε ότι τα παλιά αυτοκίνητα είναι εκείνα που επιβαρύνουν περισσότερο το περιβάλλον με CO2 και ότι όσο πιο γρήγορα τα αλλάζουμε και περνάμε σε καινούργια (ή ακόμα καλύτερα σε ηλεκτρικά), τόσο μεγαλύτερο καλό κάνουμε στον πλανήτη.
Αυτό όμως δεν φαίνεται να συμμερίζεται το γκρουπ Stellantis, ο τεράστιος όμιλος με τις 14 εταιρίες και μεγάλα ονόματα σε Ευρώπη και Αμερική. Και μάλιστα προτείνει να επεκταθεί το ωφέλιμο όριο ζωής των αυτοκινήτων από τα 12 στα 15 χρόνια.
Το γκρουπ επενδύει πολλά στην επαναχρησιμοποίηση εξαρτημάτων καθώς και στον σχεδιασμό αυτοκινήτων με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής έτσι ώστε να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2038.
Η ιδέα του να αυξηθεί ο χρόνος ζωής των αυτοκινήτων δεν είναι καινούργια, καθώς με αυτόν τον τρόπο μειώνεται το πρόσθετο αποτύπωμα άνθρακα για την κατασκευή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των μπαταριών τους.
Ο μέσος όρος ζωής των οχημάτων στην Ευρώπη ποικίλλει, από τα 8,6 στην Βρετανία, στα 10,1 στην Γερμανία ή τα 16,8 στην Εσθονία. Όμως η λύση δεν είναι η απόσυρσή τους, αλλά για πολλούς είναι πιο ωφέλιμο για το περιβάλλον να παραμείνουν στην κυκλοφορία όσο γίνεται περισσότερο.
Η Stellantis ανακοίνωσε πέρυσι ότι σχεδιάζει να “ανακατασκευάζει” μεταχειρισμένα εξαρτήματα μαζί με πλήρη οχήματα, στο πλαίσιο του σχεδίου της για την παράταση της διάρκειας ζωής των οχημάτων.
Το σχέδιο θα χρησιμοποιήσει το εργοστάσιο Mirafiori στο Τορίνο της Ιταλίας, το οποίο θα μετατραπεί σε κόμβο ανακατασκευής μεταχειρισμένων οχημάτων, αποσυναρμολόγησης και ανακατασκευής εξαρτημάτων, στο πλαίσιο μιας επένδυσης συνολικού ύψους άνω των 8,7 εκατ. ευρώ.
Η Stellantis δεν είναι η μόνη που προσπαθεί μεγαλώσει το ωφέλιμο ζωής από τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Το Refactory της Renault στο Flins της Γαλλίας επεξεργάζεται περίπου 55 οχήματα την ώρα, ενώ η Toyota δήλωσε ότι θα αρχίσει να ανακαινίζει τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έως και τρεις φορές στο εργοστάσιό της στο Burnaston του Ηνωμένου Βασιλείου.
Μία παράλληλη δραστηριότητα που θέλει να οδηγήσει σε αύξηση της ζωής των αυτοκινήτων είναι εκείνη της μακροχρόνιας μίσθωσης. Ήδη η Citroen εξετάζει την πιθανότητα να προσφέρει 15ετή συμβόλαια στην Γαλλία, έχοντας εμπιστοσύνη στην αξιοπιστία των αυτοκινήτων της και δίνοντας τις ίδιες παροχές σε όλη την διάρκεια της σύμβασης.
Υπάρχει βέβαια το ενδεχόμενο αυτή η νέα τάση να ενισχύσει τις φωνές στην ΕΕ που θέλουν άμεση εφαρμογή των Euro 7 με ότι αυτό συνεπάγεται για τις τιμές των αυτοκινήτων και τις μεγάλες αυξήσεις που θα έρθουν λόγω υψηλής τεχνολογίας.
Οι κατασκευαστές πάντως θα αντιτείνουν ότι η επιδείνωση στις εκπομπές ρύπων οφείλεται στην κακή συντήρηση, κάτι για το οποίο μπορούν να κάνουν πολλά πράγματα, προκειμένου να γλιτώσουν από τα έξοδα για την μετάβαση στο Euro 7.
Εκτός αυτού, η Stellantis εργάζεται πάνω σε ένα πρόγραμμα για τη βελτίωση της ποιότητας των οχημάτων όχι μόνο όσον αφορά την αξιοπιστία αλλά και στη φάση του σχεδιασμού, προκειμένου να μειωθούν τα σημάδια γήρανσης και φθοράς, με σκοπό το όχημα να μοιάζει όσο γίνεται πιο “καινούργιο” μετά από χρόνια χρήσης.
Με αυτά και με τα άλλα πάντως, είναι ευχάριστο ότι στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία υπάρχουν φωνές λογικής και καθαρά μυαλά. Τα παλιά αυτοκίνητα δεν είναι απαραίτητα ο δαίμονας που πρέπει να εξαφανίσουμε. Ούτε η νέα τεχνολογία έχει μόνο πλεονεκτήματα. Ας ελπίσουμε ότι κάποιοι που παίρνουν τις αποφάσεις θα σκεφτούν λίγο καλύτερα και με πιο ανοιχτά μυαλά.
Πηγή: newsauto.gr