Χερσαία εφαρμογή του Σένγκεν για Βουλγαρία και Ρουμανία εντός του 2024 – Απάντηση της Κομισιόν σε ερώτηση της Μ. Σπυράκη
Εντός του 2024 αναμένεται η απόφαση της ΕΕ για την άρση των περιορισμών στον έλεγχο των διαβατηρίων για Βούλγαρους και Ρουμάνους που περνούν τα χερσαία ελληνικά σύνορα, σύμφωνα με την απάντηση της επιτρόπου Εσωτερικών Υποθέσεων, Ίλβα Γιούανσον, σε ερώτηση της ευρωβουλευτή της ΝΔ και του ΕΛΚ, Μαρίας Σπυράκη, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
Συγκεκριμένα η κ. Γιούανσον σημείωσε ότι “η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσει να παρέχει όλη την αναγκαία στήριξη στην προεδρία του Συμβουλίου (της ΕΕ) για να διασφαλίσει ότι θα μπορέσει να ληφθεί απόφαση για τα χερσαία σύνορα το 2024” και προανήγγειλε πως “το Συμβούλιο (της ΕΕ) συμφώνησε ότι θα πρέπει να ληφθεί ακόμη μία απόφαση σε κατάλληλη ημερομηνία για την άρση των ελέγχων στα εσωτερικά χερσαία σύνορα, οι οποίοι επί του παρόντος διατηρούνται μεταξύ των χερσαίων συνόρων της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας και άλλων κρατών-μελών του Σένγκεν, καθώς και μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας”.
Η κ. Σπυράκη, στην ανακοίνωσή της, τονίζει ότι αυτό το γεγονός είναι “ιδιαίτερα αισιόδοξο για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης της Μακεδονίας και της Θράκης και ειδικά της Χαλκιδικής και της Πιερίας”, καθώς “θα διευκολύνει τον οδικό τουρισμό της χώρας μας”.
Το θέμα της “διακριτικής μεταχείρισης των εναέριων μεταφορών σε βάρος του οδικού τουρισμού”, είχε αναδείξει η κ. Σπυράκη, με γραπτή ερώτηση που κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή “έπειτα από συνεργασία που είχε με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής και πρόεδρο του Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής, Γρηγόρη Τάσιο”.
Συγκεκριμένα, στην ερώτηση είχε επισημάνει, μεταξύ άλλων, ότι “η εν μέρει ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν, με συνέπεια την ανέλεγκτη εναέρια και θαλάσσια -αλλά όχι χερσαία- είσοδο των πολιτών τους από τα τέλη Μαρτίου 2024 στα κράτη-μέλη της ΕΕ, δημιουργεί συνθήκες διακριτικής μεταχείρισης έναντι του οδικού τουρισμού”.
Η κ. Σπυράκη παρέθεσε και συγκεκριμένα στοιχεία που δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος. Σύμφωνα με το INSETE Intelligence, όπως υπογραμμίζεται στην ερώτηση που κατέθεσε, “την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2023 στον μεθοριακό σταθμό του Προμαχώνα οι οδικές αφίξεις ανέρχονταν σε 2,6 εκατομμύρια, στον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων 2,2 εκατ., των Κήπων 896.000, της Κρυσταλλοπηγής 689.000, του Ορμενίου 627.000, της Κακαβιάς 570.000, της Νυμφαίας 528.000, της Νίκης 441.000, της Εξοχής 332.000 και της Δοϊράνης 301.000”.
Η ευρωβουλευτής είχε ζητήσει την άρση των ελέγχων στα χερσαία σύνορα Βουλγαρίας και Ρουμανίας και την πλήρη ένταξη τους στον χώρο Σένγκεν, τονίζοντας ότι “με τη διατήρηση των ελέγχων μόνο στα χερσαία σύνορα οι τουριστικοί προορισμοί της Βόρειας Ελλάδας που δεν συνδέονται με απευθείας πτήσεις από τα ανωτέρω κράτη υφίστανται επιπτώσεις διακριτικής μεταχείρισης στην ενιαία αγορά υπηρεσιών, λόγω χερσαίων ελέγχων στη μετακίνηση πολιτών από Βουλγαρία και Ρουμανία”.
Η επίτροπος Εσωτερικών Υποθέσεων, Ίλβα Γιούανσον, απαντώντας στην ερώτηση, ανέφερε ότι “η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσει να παρέχει όλη την αναγκαία στήριξη στην προεδρία του Συμβουλίου για να διασφαλίσει ότι θα μπορέσει να ληφθεί απόφαση για τα χερσαία σύνορα το 2024” και υπενθύμισε ότι “στις 30 Δεκεμβρίου 2023 το Συμβούλιο έλαβε την ιστορική απόφαση για την προσχώρηση της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στον χώρο Σένγκεν και από τις 31 Μαρτίου 2024 η Βουλγαρία και η Ρουμανία εφαρμόζουν πλήρως το κεκτημένο του Σένγκεν, ενώ έχουν αρθεί οι έλεγχοι των προσώπων στα εσωτερικά εναέρια και θαλάσσια σύνορα”. Επεσήμανε, δε, πως “το Συμβούλιο (της ΕΕ) συμφώνησε ότι θα πρέπει να ληφθεί ακόμη μία απόφαση σε κατάλληλη ημερομηνία για την άρση των ελέγχων στα εσωτερικά χερσαία σύνορα, οι οποίοι επί του παρόντος διατηρούνται μεταξύ των χερσαίων συνόρων της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας και άλλων κρατών-μελών του Σένγκεν, καθώς και μεταξύ Ρουμανίας και Βουλγαρίας”.
ΠΗΓΗ: ΑΜΠΕ