Βουλευτές Νέας Αριστεράς: «Να προχωρήσει η θέσπιση χερσαίου μεταφορικού ισοδύναμου για τη στήριξη της ΠΑΜΘ»

Βουλευτές Νέας Αριστεράς: «Να προχωρήσει η θέσπιση χερσαίου μεταφορικού ισοδύναμου για τη στήριξη της ΠΑΜΘ»

Ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων για την ανάγκη θέσπισης χερσαίου μεταφορικού
ισοδύναμου – στο πρότυπο των νησιών – για την Περιφέρεια Ανατολικής
Μακεδονίας &  Θράκης (ΠΑΜΘ), κατέθεσαν 9 Βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με
πρωτοβουλία του Βουλευτή Ξάνθης και Τομεάρχη Αγροτικών, Χουσεΐν Ζεϊμπέκ. Την
ερώτηση συνυπογράφει και ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας
Αριστεράς, Αλέξης Χαρίτσης.
Οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς σημειώνουν πως παρότι η Περιφέρεια ΑΜ-Θ
βρίσκεται χιλιομετρικά πιο κοντά στις αγορές της Ευρώπης, εντούτοις, το
πλεονέκτημα της «διασυνοριακότητας» χάνεται, με ευθύνη της κυβέρνησης, καθώς
το σιδηροδρομικό δίκτυο στην περιοχή έχει αφεθεί στην τύχη του, οι υποδομές στα
λιμάνια παραμένουν υποβαθμισμένες, και σε συνδυασμό με τις υπέρογκες
αυξήσεις στα διόδια, οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις στη Θράκη έχουν οδηγηθεί
στην απόγνωση και την αβεβαιότητα.
Χαρακτηρίζουν αναγκαιότητα τη θέσπιση χερσαίου μεταφορικού ισοδύναμου για
τις επιχειρήσεις της Θράκης, ενώ ασκούν δριμεία κριτική στον Κυριάκο Μητσοτάκη
που οι υποσχέσεις του, δύο χρόνια πριν στην Κομοτηνή, για την εφαρμογή του
χερσαίου μεταφορικού ισοδύναμου για την ΠΑΜΘ παραμένουν λόγια του αέρα,
όπως και τόσα άλλα που υποσχέθηκε η κυβέρνηση της ΝΔ για την ευρύτερη
περιοχή.
Επιπλέον, οι Βουλευτές της Νέας Αριστεράς απευθύνουν ερώτημα προς την
κυβέρνηση ζητώντας να μάθουν πότε επιτέλους θα τερματιστεί ο απαράδεκτος
σιδηροδρομικός αποκλεισμός που βιώνει η Θράκη εδώ και χρόνια, επί
διακυβέρνησης ΝΔ, και πότε το σύνολο των νομών της ΠΑΜΘ αναμένεται να
επανασυνδεθεί με το υπόλοιπο πανελλαδικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Υπενθυμίζουν
και τα όσα αναφέρονται και στο πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής για την
Ανάπτυξη της Θράκης, όπου γίνεται ρητή αναφορά της σημασίας που έχει για την
ανάπτυξη της περιοχής, η ύπαρξη ενός σύγχρονου, σιδηροδρομικού δικτύου.

Aκολουθεί το κείμενο της Ερώτησης:

Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Χερσαίο Μεταφορικό Ισοδύναμο για την Περιφέρεια Ανατολικής

Μακεδονίας και Θράκης (ΑΜ-Θ)».

Οι παραγωγικοί φορείς της Θράκης ζητούν διαχρονικά τη θέσπιση μεταφορικού
ισοδύναμου για τις επιχειρήσεις της Θράκης στο πρότυπο των νησιών, μιας και ενώ
η Περιφέρεια ΑΜ-Θ βρίσκεται χιλιομετρικά πιο κοντά στις αγορές της Ευρώπης από
οποιαδήποτε άλλη περιφέρεια στη χώρα, όμως, επειδή δεν υπάρχει σιδηροδρομικό
δίκτυο και οι υποδομές στα λιμάνι παραμένουν υποβαθμισμένες, το μεταφορικό
κόστος παραμένει υψηλότερο των υπολοίπων στη χώρα, και το πλεονέκτημα της
«διασυνοριακότητας» της περιοχής, μετατρέπεται τελικά σε μειονέκτημα.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην
Κομοτηνή τον Ιανουάριο του 2023 είχε εξαγγείλει την εφαρμογή ενός νέου
χερσαίου μεταφορικού ισοδύναμου, συγκεκριμένα για την Περιφέρεια της
Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωνε:
«Έχει τεράστια σημασία αυτό για έναν τόπο ο οποίος φιλοξενεί σημαντικές
μεταποιητικές μονάδες γάλακτος, αλλαντικών, ζυθοποιίας, αλευρόμυλους,
βιομηχανίες πλαστικών, επεξεργασίας ξυλείας αλλά και πολύ καινοτόμες
βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας, μπαταρίες, φάρμακα», είπε χαρακτηριστικά
επισημαίνοντας μεταξύ άλλων πως «Οι ανάγκες δεν μπορούν πάντα να
περιμένουν και απαιτούνται άμεσες λύσεις γρήγορα. Θέλω μια παραγωγική
μονάδα, παραδείγματος χάρη, στην Ορεστιάδα να μπορεί να εφοδιάζεται με
πρώτες ύλες και να διανέμει έτοιμα προϊόντα στην Αθήνα με το ίδιο κόστος που
θα εφοδιάζεται ένα εργοστάσιο στα Οινόφυτα Βοιωτίας ή στη Σίνδο
Θεσσαλονίκης. Ένα, ουσιαστικά, χερσαίο μεταφορικό ισοδύναμο, όπως αυτό το
οποίο ισχύει για τα νησιά μας».
Δύο χρόνια μετά, οι τότε υποσχέσεις του κ. Μητσοτάκη, παραμένουν λόγια του
αέρα, όπως και τόσα άλλα που υποσχέθηκε για την ευρύτερη περιοχή της Θράκης

και της Περιφέρειας ΑΜ-Θ. Και με δεδομένη την απουσία λειτουργικού
σιδηροδρομικού δικτύου, την απουσία υποδομών στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης και
την υπέρογκη αύξηση των διοδίων, οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις στη Θράκη
βρίσκονται – κυριολεκτικά – σε απόγνωση.
Αποκαλυπτικά της σημασίας που έχει για την ανάπτυξη της περιοχής, η ύπαρξη ενός
σύγχρονου, σιδηροδρομικού δικτύου, είναι τα όσα αναφέρονται στο πόρισμα της
Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης: «Μια διασυνδεδεμένη Αν.
Μακεδονία – Θράκη χωρίς αποκλεισμούς, που αγκαλιάζει τον γεωγραφικό της
ρόλο προϋποθέτει την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, συνδέοντας την
περιοχή με το δίκτυο των Βαλκανίων και της Νότιας Ευρώπης. Στην κατεύθυνση
αυτή, προτείνεται η επιτάχυνση των έργων για την αναβάθμιση και ολοκλήρωση
της Σιδηροδρομικής Εγνατίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η απουσία ηλεκτροκίνησης
σε συνδυασμό με την ανεπάρκεια του δικτύου αυξάνουν περαιτέρω την
οικονομική στασιμότητα της περιοχής».
Επειδή η Θράκη, παρ’ όλα όσα συνέβησαν και στο πρόσφατο παρελθόν με τις
φωτιές στον Έβρο και στη Ροδόπη, φαίνεται τελικά πως μόνο στα λόγια αποτελεί
προτεραιότητα για την κυβέρνηση,
Επειδή η Θράκη αποτελεί, εδώ και δεκαετίες, μία από τις λιγότερο ανεπτυγμένες
περιφέρειες της χώρας,
Επειδή η μείωση του κόστους μεταφορών αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για
την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής,
Επειδή η περιοχή της Θράκης, βρίσκεται αντιμέτωπη σήμερα με μια πρωτοφανή
δημογραφική συρρίκνωση με πολλά χωριά και οικισμούς να ερημώνουν,
Επειδή χωρίς ουσιαστικά μέτρα, οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στην περιοχή
έχουν ανταγωνιστικό μειονέκτημα απέναντι σε οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση,

Ερωτώνται οι κκ. Υπουργοί:

1. Ποιοι οι λόγοι μη υλοποίησης έως σήμερα της δέσμευσης του Πρωθυπουργού
για την εφαρμογή του χερσαίου μεταφορικού ισοδύναμου για την Περιφέρεια
της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης;
2. Θα θεσπίσει άμεσα η Κυβέρνηση το απαραίτητο για την ανάπτυξη της
περιοχής, χερσαίο μεταφορικό ισοδύναμο;
3. Τι γίνεται με το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο και τον απαράδεκτο
σιδηροδρομικό αποκλεισμό που συνεχίζουν να βιώνουν οι κάτοικοι της
Θράκης, τα τελευταία χρόνια, επί διακυβέρνησης ΝΔ; Πότε σκοπεύει η
κυβέρνηση να ξανακαταστήσει λειτουργικό το σιδηροδρομικό δίκτυο, για το
σύνολο των νομών της Θράκης (εμπορική/επιβατική χρήση),
επανασυνδέοντάς το και με το υπόλοιπο πανελλαδικό σιδηροδρομικό δίκτυο;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Χαρίτσης Αλέξης
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Αχτσιόγλου Έφη
Ηλιόπουλος Αθανάσιος (Νάσος)
Τζούφη Μερόπη
Τσακαλώτος Ευκλείδης
Φερχάτ Οζγκιούρ
Φωτίου Θεανώ

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό