Τι αλλάζει από 1η Νοεμβρίου σε Κάρτα Αναπηρίας, Ψηφιακό Μητρώο και Κέντρα Πιστοποίησης
Σταδιακά από την 1η Νοεμβρίου θα συνεχίσει ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την ένταξη των νέων εργαλείων του ψηφιακού κράτους στην υπηρεσία των Ατόμων με Αναπηρία, ξεκινώντας με το Ψηφιακό Μητρώο Αναπηρίας (ΨΜΑ) και την Κάρτα Αναπηρίας.
Πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η αναμόρφωση του Ειδικού Σώματος Ιατρών (ΕΣΙ) των ΚΕΠΑ, με την ένταξη γιατρών και από τον ιδιωτικό τομέα για να αυξηθεί ο αριθμός των γιατρών και να γίνονται πιο γρήγορα οι εξετάσεις, όπως τόνισε ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης, κατά την χθεσινή παρουσίαση των ψηφιακών Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) και της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας από τα Υπουργεία Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Στην υψηλή ιεράρχηση των προβλημάτων των Αναπήρων για την κυβέρνηση, αναφέρθηκε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ο οποίος παρέστη το απόγευμα στην εκδήλωση για την έναρξη λειτουργίας των Ψηφιακών ΚΕΠΑ.
Αναφερόμενος στις προτεραιότητες της κυβέρνησης σε αυτή την κατεύθυνση είπε ότι πρώτη προτεραιότητα ήταν να τεθούν στην υπηρεσία των πολιτών τα νέα εργαλεία του ψηφιακού κράτους, μέσω των οποίων μειώνεται και το γραφειοκρατικό κόστος για τους πολίτες και επιτυγχάνεται η πλήρης κατάργηση του παραβόλου για τα ΚΕΠΑ.
Εθνική Πύλη Αναπηρίας
Μέσω της Εθνικής Πύλης τα άτομα με αναπηρία:
• Έχουν πρόσβαση στα προσωπικά τους δεδομένα που τηρούνται στο Ψηφιακό Μητρώο ΑμεΑ.
• Υποβάλλουν αίτημα για αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας.
• Υποβάλλουν αίτημα για χορήγηση Κάρτας Αναπηρίας.
• Εξυπηρετούνται για συνταξιοδοτικές, επιδοματικές, κοινωνικές και οικονομικές παροχές ή κοινωνικές υπηρεσίες, που προβλέπονται από τη νομοθεσία για τα άτομα με αναπηρία.
• Πληροφορούνται για τις διαθέσιμες παροχές και τα κριτήρια επιλεξιμότητας για τις παροχές αυτές
Η διαδικασία πιστοποίησης της αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ
Το νέο ψηφιακό σύστημα λειτουργίας του ΚΕΠΑ:
• Παρέχει τη δυνατότητα στον πολίτη να υποβάλει ηλεκτρονικά αίτηση για αξιολόγησή του από τα ΚΕΠΑ μόνο με τα απαραίτητα για την πιστοποίηση της αναπηρίας του στοιχεία.
• Επιτρέπει στον ιατρό ψηφιακά να δημιουργήσει και να οριστικοποιήσει τον Εισηγητικό Φάκελο.
• Προβλέπει την ηλεκτρονική διακίνηση του Ιατρικού Εισηγητικού Φακέλου.
• Παρέχει άμεση πληροφόρηση στο ΚΕΠΑ για την οριστικοποίηση της αίτησης και του φακέλου προκειμένου να κανονιστεί ραντεβού για την αξιολόγηση.
• Οδηγεί σε έκδοση Ενιαίας Γνωμάτευσης και Γνωστοποίησης της Πιστοποίησης Αναπηρίας, δεσμευτικής για όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου, με την οποία ο πολίτης θα έχει πρόσβαση σε όλες τις παροχές και διευκολύνσεις που προβλέπονται στη νομοθεσία για τη στήριξη των Ατόμων με Αναπηρία και δικαιούται στη βάση των επιμέρους διατάξεων.
Πώς θα λειτουργεί η Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας
Η λειτουργία της Κάρτας Αναπηρίας θα ισχύει για όλες τις υπηρεσίες και όλες τις επαφές των αναπήρων με το δημόσιο, καθώς θα πιστοποιεί με ψηφιακό τρόπο την ιδιότητά τους.
Πρόκειται για μια κάρτα που θα χρησιμοποιείται για όλες τις συναλλαγές των κατόχων της για χρήση σε ΜΜΜ και δημόσιους χώρους, άμεσες συναλλαγές με Τράπεζες, Υπουργεία και Ταμεία, ενώ θα ενταχθεί στο σύστημα wallet, που ήδη είναι σε λειτουργία με την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης.
Οι υπηρεσίες, οι οποίες θα ενταχθούν στην Ψηφιακά κάρτα, βρίσκονται στην Εθνική Πύλη Αναπηρίας που θα είναι ήδη διαθέσιμη στο epan.gov.gr και θα συγκεντρώνονται σε αυτή σταδιακά όλες οι λειτουργίες που ενδιαφέρουν τα άτομα με αναπηρία.
Σημειώνεται πως θα χρηματοδοτηθεί με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και θα αξιολογεί την αναπηρία με βάση τη Λειτουργικότητα (ICF).
Τι αλλάζει στα ψηφιακά ΚΕΠΑ
Στη ριζική μεταρρύθμιση των ΚΕΠΑ και την ψηφιοποίηση τους αναφέρθηκε σε ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook αναφέρθηκε ο υπουργός Εργασίας κ. Κωστής Χατζηδάκης. Συγκεκριμένα τόνισε πως πλέον:
Καταργούνται οι αλλεπάλληλες επισκέψεις στα ΚΕΠΑ. Μέχρι χθες απαιτούνταν 3 με 4 επισκέψεις στα ΚΕΠΑ για να μπορέσει ο πολίτης να πιστοποιήσει την αναπηρία του. Σήμερα απαιτείται μια μόνο επίσκεψη, την ημέρα της εξέτασης του από την επιτροπή γιατρών. Όλα τα υπόλοιπα θα γίνονται ηλεκτρονικά.
Δημιουργείται η ενιαία ιατρική γνωμάτευση για την αναπηρία, η οποία θα ισχύει για όλες τις επιμέρους παροχές της πολιτείας σε αναπήρους πολίτες (επιδόματα αναπηρίας, σύνταξη αναπηρίας, εξωιδρυματικό επίδομα κα.) Μέχρι χθες, για κάθε παροχή της Πολιτείας προβλέπονταν ξεχωριστές αιτήσεις που οδηγούσαν σε ξεχωριστές εξετάσεις και γνωματεύσεις. Με τη νέα διαδικασία, ΜΙΑ μόνο εξέταση και ΜΙΑ μόνο γνωμάτευση γιατρών αρκεί προκειμένου να εκδοθεί η ενιαία ιατρική γνωμάτευση. Έτσι οι πολίτες που δικαιούνται περισσότερες από μία παροχές, μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ενιαία γνωμάτευση, γλιτώνοντας επιπλέον χρόνο και αποφεύγοντας την ταλαιπωρία.
Καταργείται το παράβολο των 46 ευρώ. Είναι ενδεικτικό πως την τελευταία 5ετία το εν λόγω παράβολο κατέβαλαν πάνω από 250.000 πολίτες που ήθελαν να πιστοποιηθούν από ΚΕΠΑ.
Τίθεται σε λειτουργία η Εθνική Πύλη Αναπηρίας και συγκεντρώνονται σε αυτή σταδιακά όλες οι λειτουργίες που ενδιαφέρουν τα άτομα με αναπηρία.
Τέλος, να θυμίσουμε πως ενεργό είναι το Μητρώο Προσωπικών Βοηθών για όσους ενδιαφέρονται να εγγραφούν, προκειμένου να υποστηρίξουν με εξασφαλισμένη αμοιβή και ασφάλιση άτομα με αναπηρία.
Όπως αναφέρει σε ανάρτησή του στο Twitter ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου: «Με σχέδιο άνοιξε η πλατφόρμα για όσους ενδιαφέρονται να απασχοληθούν ως Προσωπικοί Βοηθοί ατόμων με αναπηρία. Σύντομα οι πρώτοι 1000 συμπολίτες μας στην Αττική θα έχουν τον δικό τους Προσωπικό Βοηθό ενώ το 2024 η υπηρεσία θα επεκταθεί πανελλαδικώς».