Δράμα: Αναβιώνει το δρώμενο “Μπαμπούγεροι” στην Καλή Βρύση-Η ιστορία του εθίμου
Αναβιώνει και φέτος στη Δράμα το δρώμενα των Μπαμπούγερων Καλής Βρύσης, ενός εθίμου που έχει τις ρίζες του στη διονυσιακή λατρεία και κρατάει μέχρι τις μέρες μας.
Οι εκδηλώσεις συνδιοργανώνονται από την Π.Ε. Δράμας, το Δήμο Προσοτσάνης, την Κοινότητα Καλής Βρύσης και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Καλής Βρύσης στις 6, 7 και 8 Ιανουαρίου και καθημερινά θα ξεκινούν στις 14.00 το μεσημέρι.
Αναλυτικότερα, στις 6 και 7 Ιανουαρίου, γίνεται η εμφάνιση των Μπαμπούγερων στους δρόμους του χωριού, στην Καλή Βρύση. Και ακόμα, τραγούδια και χοροί από τα τμήματα του Πολιτιστικού Συλλόγου του οικισμού, που ψυχαγωγούν και ξεσηκώνουν των κόσμο.
Στις 8 Ιανουαρίου πρόκειται να αναβιώσει και περίφημος σατυρικός γάμος.
Όλες οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται στην πλατεία του χωριού.
Λίγα λόγια για την ιστορία του εθίμου:
Τα Μπαμπούγερα κατά την εποχή του Διόνυσου ήταν οι σάτυροι, οι ακόλουθοι του θεού, που γλεντούσαν με μια ζωή ανέμελη με κρασί και γλέντι. Φυσικά, τα Μπαμπούγερα κάνουν την εμφάνισή τους σε όλες τις ιστορικές περιόδους ανά τους αιώνες. Για παράδειγμα, σ’ ένα πρώιμο στάδιο θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα Μπαμπούγερα ανάγονται στη νεολιθική εποχή, καθώς οι άνθρωποι εκείνης της εποχής χρησιμοποιούσαν τη μάσκα καθώς και την υπόλοιπη μεταμφίεση για τη λατρεία των προγώνων.
Ακόμα, ο θεός Διόνυσος είναι θεός της γονιμότητας, της καρποφορίας, της ηδονής, του κρασιού και του κεφιού. Έτσι οι αρχέγονοι λαοί και κυρίως οι γεωργοί μεταμφιέζονταν, ώστε με τον ήχο των κουδουνιών να ξυπνήσουν τη γη, για να είναι εύφορη, όπως επίσης οι άνθρωποι της τότε εποχής είχαν την ανάγκη της μεταμφίεσης για να ξεφύγουν από κάθε μέτρο της λογικής, φτάνοντας σ’ ένα επίπεδο μέθης.
Αργότερα λέγεται πως τους χρησιμοποίησε ο Μ. Αλέξανδρος στις εκστρατείες του με σκοπό να τραπούν σε φυγή οι ελέφαντες του βασιλιά της Περσίας, τρομάζοντας από τον ήχο των κουδουνιών.
Επίσης, επί τουρκοκρατίας κανένας Τούρκος φοροεισπράκτορας δεν πάτησε το πόδι του στην Καλή Βρύση για να πάρει το λεγόμενο χαράτσι- φόρο των Ελλήνων προς τους Τούρκους, καθώς έκαναν την εμφάνισή τους τα άγρια σε όψη Μπαμπούγερα και τους τρομοκρατούσαν με αποτέλεσμα να τρέπονται σε φυγή.
Από την άλλη, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες μαρτυρίες, τα Μπαμπούγερα διεξάγονταν για τη συγκέντρωση υπέρ της εκκλησίας, η οποία μεριμνούσε γι’ αυτά. Συγκεκριμένα η εκκλησιαστική επιτροπή ετοίμαζε 15-20 μάσκες, όπως έκοβε και χρήματα από λαμαρίνα κίτρινη. Κάθε κομμάτι αυτής, είχε αξία 50 λεπτά, τα οποία έγραφαν πάνω Άγιος Νικόλαος, σαν σφραγίδα. Τα νομίσματα αυτά κυκλοφορούσαν μόνο στο χωριό. Έτσι όταν ήταν έτοιμα, κάθε νοικοκύρης έπαιρνε με πραγματικά χρήματα αυτά τα νομίσματα. Έπειτα οι νοικοκύρηδες έδιναν από αυτά τα νομίσματα στα Μπαμπούγερα για να αποφύγουν το χτύπημα με στάχτη, και τα Μπαμπούγερα με τη σειρά τους τα παρέδιδαν στην εκκλησία, ώστε να είναι έτοιμα για την επόμενη χρονιά.
Έπειτα το πρωί των Θεοφανείων, μετά τον αγιασμό, έπαιρνε ο επίτροπος την εικόνα του Αγίου Νικολάου. Μαζί με τα όργανα και τα Μπαμπούγερα γυρίζανε στα σπίτια και οι νοικοκυραίοι έδινα ότι είχαν ευχαρίστηση. Με εκείνο το ποσό έκαναν τραπέζι στα Μπαμπούγερα και τις τρεις ημέρες. Οι μάσκες επιστρεφόντουσαν πίσω.
Πηγή: proinos-typos.gr