Δράμα: Άνοιξε η αναμενόμενη εξαιρετική έκθεση με έργα του Χατζηκυριάκου Γκίκα στον πολιτιστικό χώρο Σαντιρβάν
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 10 Νοεμβρίου 2024
Άνοιξε την Παρασκευή 7 Ιουνίου μια εξαιρετική έκθεση στη Δράμα και στον πολιτιστικό χώρος του Σαντιρβάν, δίνοντάς μας την ευκαιρία αυτή τη φορά, να απολαύσουμε έργα του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Χατζηκυριάκου Γκίκα.
Πρόκειται για τη νέα έκθεση την οποία έχει ετοιμάσει η Διοικητική Επιτροπή του Μουσείου Μπενάκη και η Raycap στην οποία ανήκει ο χώρος του Σαντιρβάν με κεντρικό τίτλο: «Μύθοι και Ιστορίες στο έργο του Γκίκα».
Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό έως και 10 Νοεμβρίου 2024 και θα είναι επισκέψιμη τις εξής ημέρες και ώρες: Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο: 10.00 – 14.00 και 18.00 – 21.00. Και την Κυριακή 11.00 – 14.00 και 18.00 – 21.00. Η έκθεση θα παραμένει κλειστή τις ημέρες Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη.
Ο ζωγράφος Χατζηκυριάκος Γκίκας
Ο Γκίκας εμπνεύστηκε πολλά από τα θέματά του τόσο στη ζωγραφική του όσο και στη γλυπτική του από την ελληνική μυθολογία και αρχαιότητα.
Τα εν λόγω θέματα συναντάμε σε σχέδια, ελαιογραφίες και χαρακτικά, κυρίως τη δεκαετία του ’70, μία περίοδο κατά την οποία ο Γκίκας στράφηκε περισσότερο προς νατουραλιστικές συνθέσεις.
Στη γλυπτική, ωστόσο, η μυθολογία αποτελεί το κυρίαρχο θέμα του ήδη από το 1948. Αναπάντεχες συναντήσεις, γενναίοι άθλοι, εκδικητικοί θεοί, ανεκπλήρωτοι έρωτες, ζηλοτυπίες, κρυμμένα όντα, παρουσιάζονται σε τέσσερις ενότητες στην παρούσα έκθεση, ζωντανεύοντας τους μύθους και τις ιστορίες που σφράγισαν το έργο του καλλιτέχνη, από την δεκαετία του ’30 μέχρι και τη δεκαετία του ’80.
Η πρώτη ενότητα αφιερώνεται στους μυθικούς ήρωες με πρωταγωνιστές τον Οδυσσέα και τον Ηρακλή. Η δεύτερη ενότητα αφορά στις θεατρικές παραστάσεις που εμπνέονται από την μυθολογία και συγκεκριμένα το χορόδραμα της Περσεφόνης και τον Προμηθέα Δεσμώτη. Στην τρίτη ενότητα παρουσιάζονται τα έργα που εικονίζουν θεούς, νύμφες και στοιχειά της φύσης, άλλοτε μέσα σε ειδυλλιακά και άλλοτε σε απειλητικά τοπία.
Η τελευταία ενότητα είναι αφιερωμένη στους μυθικούς εραστές. Πρόκειται για έξι ανάγλυφα μετάλλια με γνωστά ζευγάρια της μυθολογίας, που δημιούργησε ο Γκίκας το 1976, εκπληρώνοντας την επιθυμία του «να ζωντανέψει το λυρισμό, το πάθος και τη δύναμη του έρωτα μέσα από τη μυθολογία».
Οι εκθέσεις στο Σαντιρβάν
Μέχρι σήμερα, η συνεργασία της εταιρείας Raycap και η παρακαταθήκη που άφησε πίσω του ο αείμνηστος πρόεδρός της Κώστας Αποστολίδης, με το Μουσείο Μπενάκη, έφεραν στη Δράμα μια σειρά από εξαιρετικές εκθέσεις και διαλέξεις για τον πολιτισμό της Ελλάδας και όχι μόνο.
Η πρώτη έκθεση που είχε γίνει είχε τίτλο «Δια τα Κειμήλια της Μικράς Ασίας» και ήταν ένα σπουδαίο αφιέρωμα στον Ελληνισμό της Μικράς Ασίας.
Η δεύτερη έκθεση αφορούσε το «Νεοελληνικό Κόσμημα – Μ’ ασήμια και μαλάματα έκτακτα σκαλιγμένα» και αναφερόταν στην ελληνική αργυροχοΐα.
Η τρίτη έκθεση αφορούσε την «Αυτοκρατορική Κίνα», όπου οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά την τέχνη και τον πολιτισμό της Κίνας από την εποχή του 221 π.Χ. μέχρι και τα τελευταία χρόνια συνοπτικά.
Η τέταρτη έκθεση, αφορά μέρος του τεράστιου έργου του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου Χατζηκυριάκου Γκίκα με κεντρικό τίτλο «Μύθοι και Ιστορίες».
Η ιστορία του Σαντιρβάν
Το Σαντιρβάν, ήταν αρχικά οθωμανικό τζαμί, και ο μιναρές του χρονολογείται στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα. Σύμφωνα με την αφιερωματική επιγραφή πάνω από την είσοδο, ανακαινίστηκε το 1806 από τον Μεχμέτ Χαλίλ Αγά, πατέρα του Μαχμούτ Πασά (του γνωστού Δράμαλη). Μέχρι το 1922 λειτούργησε ως τζαμί, γνωστό τοπικά ως Σαντιρβάν Τζαμί. Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, , παρείχε καταφύγιο σε πολυάριθμες οικογένειες προσφύγων, δεδομένου ότι η Δράμα ήταν η πόλη που, από όλη την Ελλάδα, δέχτηκε τον μεγαλύτερο αριθμό προσφύγων σε σχέση με το μέγεθός της.
Από το 1927 έως το 1981 το κτήριο, εμφανώς αλλοιωμένο, στέγασε το τυπογραφείο που εξέδιδε την ιστορική τοπική εφημερίδα Θάρρος, τη σημαντικότερη και μακροβιότερη σε κυκλοφορία εφημερίδα της Ανατολικής Μακεδονίας.
Το 1983 κηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο και, μετά την κατάρρευση της στέγης του, σταδιακά ερειπώθηκε.
Το 2012 αγοράστηκε από τη Raycap, η οποία προχώρησε στην αποκατάσταση του μνημείου ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση του ως πολιτιστικό κέντρο. Στη συνέχεια κατεδάφισε δύο παρακείμενες πολυκατοικίες, μία από τις οποίες είχε κτιστεί μπροστά στα παράθυρα του μνημείου, και ψηφιοποίησε το αρχείο της εφημερίδας Θάρρος (www.tharrosdrama.gr), παρέχοντας στο κοινό ελεύθερη πρόσβαση στον διαδικτυακό τόπο του αρχείου.
Το 2022 η Raycap προσκάλεσε το Μουσείο Μπενάκη να συνδιοργανώσει μια σειρά εκθέσεων επιμελημένων ειδικά για το Σαντιρβάν με αντικείμενα από τις ποικίλες συλλογές του. Ανάμεσα στις εκθέσεις, διαλέξεις από εργαζόμενους του Μουσείου Μπενάκη εστιάζουν στο έργο αυτού του μείζονος πολιτιστικού οργανισμού. Οι επισκέψεις σχολικών και άλλων ομάδων καθώς και μεμονωμένων ατόμων γίνονται δωρεάν.
Η πολιτιστική δραστηριότητα αυτή τεκμηριώνεται με σύντομους καταλόγους εκθέσεων στα ελληνικά και αγγλικά και με βίντεο που εμφανίζονται, εδώ, στην ειδική ιστοσελίδα του Σαντιρβάν.
Πηγή: proinos-typos.gr