
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ «Ἔναρξις Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς»
Πρός Τόν
Ἱερόν Κλῆρον καί τόν εὐσεβῆ Λαόν τῆς καθ’ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.
Ἀγαπητοί μου Ἀδελφοί καί τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπημένα,
Ἡ Ἁγία καὶ Μεγάλη Τεσσαρακοστὴ βρίσκεται «ἐπὶ θύραις» καὶ ἐπιθυμῶ νὰ σᾶς ἀπευθύνω πρῶτον μὲν τὶς πατρικὲς εὐχές μου, ὅπως διέλθητε τὸ στάδιο τῶν ἀρετῶν μὲ κατάνυξη καὶ ἄσκηση πνεύματος καὶ σώματος. Καί δεύτερον, νὰ ὑπενθυμίσω σέ ὃλους μας ὁρισμένες βασικὲς ἀρχὲς ποὺ πρέπει νὰ διέπουν τὴν πορεία μας κατὰ τὴν περίοδο αὐτή, που εἶναι ὡς γνωστόν, στάδιο πνευματικῶν ἀγώνων.
Ἡ Ἐκκλησία μας κατά τὴν προπαρασκευαστική περίοδο τῶν τεσσάρων Κυριακῶν τοῦ Τριωδίου μὲ τὰ ἱερά ἀναγνώσματα καὶ τοὺς ὕμνους μᾶς καλεῖ νὰ εἰσέλθουμε στὸν πνευματικὸ στίβο καὶ στὰ πνευματικὰ γυμνάσματα καὶ θέτει στὴ διάθεσή μας ὅλα τὰ πνευματικά ἐφόδια τὰ ὁποῖα μὲ ἀσφάλεια θὰ μᾶς ὁδηγήσουν στὴν βίωση τῆς Ἀναστάσεως. Ἡ προσευχή καὶ ἡ ταπείνωση τοῦ τελώνου, ἡ μετάνοια τοῦ ἀσώτου, ἡ θυσιαστική, ἀνιδιοτελής καὶ καθολική ἀγάπη πρὸς τὸν ἐλαχιστο ἀδελφό καὶ ἡ νηστεία στή σωστή της διάσταση, συνοδευόμενα ἀπό τὴν συμμετοχή μας στήν ἐμπλουτισμένη καὶ κατανυκτικὴ λατρευτική ζωή τῆς Ἐκκλησίας, μᾶς ὁδηγοῦν στή Μεγάλη Ἑβδομάδα τῶν Παθῶν τοῦ Κυρίου μας καὶ στήν ἔνδοξη Ἀνάστασή Του.
Ἀπὸ τὴν Καθαρὰ Δευτέρα ξεκινᾶ ἡ τεσσαρακονθήμερος νηστεία τῆς Μεγάλης Σαρακοστῆς, κατά μίμησιν τῶν βιβλικῶν προτύπων. Ὁ Μωϋσῆς στὸ ὅρος Σινᾶ νήστεψε σαράντα ἡμέρες πρὶν συναντήσει τὸν ἴδιο τόν Θεὸ καὶ ὁ προφήτης Ἡλίας νήστεψε στὴν ἔρημο τοῦ Χωρήβ. Μὰ ἰδιαιτέρως γιὰ τὴν διαμόρφωση τοῦ ἀριθμοῦ αὐτοῦ ἔχει ἐπιδράσει τὸ παράδειγμα τοῦ Κυρίου μας. Ὁ Χριστὸς μετὰ ἀπὸ τὸ βάπτισμά Του καὶ πρὶν ἀρχίσει τὴν δημόσια δράση Του, νήστεψε κατὰ τὸ Εὐαγγέλιο, «ἡμέρας τεσσαράκοντα καὶ νύκτας τεσσαράκοντα». Ἒτσι, ἡ Τεσσαρακοστὴ λαμβάνει ἕνα σωτηριολογικὸ νόημα, γιατί ὁ πιστὸς μὲ τὴ νηστεία καὶ τὴν προσευχὴ του ἀγωνίζεται, κατά μίμησιν τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ λειτουργικὴ ζωὴ αὐτῆς τῆς Ἁγίας καὶ Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ἀποτρέπει τούς θορύβους καὶ τίς ἀναστατώσεις τῆς ζωῆς, μαλακώνει τήν καρδιά, ὥστε νὰ χωρέσει μέσα της τόν συνάνθρωπο καί τόν Θεό.
Καλούμαστε αὐτήν τὴν περίοδο νά προσευχηθοῦμε περισσότερο, συμμετέχοντας στήν πλούσια λατρευτικὴ ζωὴ αὐτῆς, στά Μεγάλα Ἀπόδειπνα, στὶς Προηγιασμένες Θεῖες Λειτουργίες καὶ στοὺς Χαιρετισμούς καί σέ κάθε ἀκολουθία, ὡς μιὰ εὐκαιρία πνευματικῆς ἀνάτασής μας. Ἄς παραμερίσουμε τὸ θέλημά μας, τὸν ἀνόητο ἐγωισμὸ μας καὶ ἂς ὑπακούσουμε στά κελεύσματα τῆς Ἐκκλησίας μας, μὲ ἐμπιστοσύνη καὶ μὲ καθαρὸ λογισμό.
Σᾶς προσκαλῶ σήμερα στόν Ἑσπερινὸ τῆς Συγχωρήσεως νά ἀλληλοσυγχωρηθοῦμε γιά τό πρῶτο βῆμα στήν εὐλογημένη αὐτήν περίοδο.
Εὔχομαι ὁλόψυχα σὲ ὅλους, πλούσιο τὸ θεῖο ἔλεος καὶ τὸν φωτισμό, ὥστε νά φτάσουμε καὶ νά προσκυνήσουμε τὰ Ἅγια Πάθη τοῦ Χριστοῦ, τὸν Ζωοποιὸ Σταυρὸ Του καὶ τὴν πανένδοξη καὶ πανευφρόσυνη Ἀνάστασή Του.
Διάπυρος εὐχέτης πρὸς τὸν Ἰησοῦν Χριστόν
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ