Είναι θαμμένη η Ολυμπιάδα- μητέρα του Μεγ. Αλεξάνδρου-στην Αμφίπολη;
Μία ανακάλυψη παγκοσμίου αρχαιολογικού και ιστορικού ενδιαφέροντος, η οποία πρόκειται να απασχολήσει τους ειδικούς κάθε τομέως που σχετίζεται με την ιστοριογραφία, την αρχαιομετρία αλλά και την μελέτη ευρημάτων σχετικών με την εκτίμηση και την μελέτη ανθρωπίνων υπολειμμάτων, όπως και τους συναφείς κλάδους ερεύνης, αποκάλυψε η «Εστία της Κυριακής» δημοσιοποιώντας την ελεγμένη ήδη αλλά μη δημοσιοποιηθείσα εισέτι είδηση.
Η εφημερίς προσήγγισε μερικούς από τους πλέον σημαντικούς και αξιολόγους ειδικούς του αρμοδίου για τον Πολιτισμό υπουργείου, οι οποίες απήντησαν με τρόπο επιβεβαιωτικό, όσον αφορά την γνωστή αξιοπιστία και σοβαρότητα εκείνων που ηνασχολήθησαν από την αρχή με το σοβαρότατο αυτό θέμα. Πηγές που δυσκόλως δύναται να διαψευσθούν υποστηρίζουν «ότι είναι θαμμένη μαζί με την τέφρα του Ηφαιστίωνα και η μητέρα του μεγάλου στρατηλάτου».
Επισημαίνουν μάλιστα στις συζητήσεις που πλέον μονοπωλούν το ενδιαφέρον ανάμεσα τους «ότι πρέπει να αρχίσει επιστημονικός διάλογος για να τεκμηριωθεί αυτή η υπόθεση για το πως εντός του τύμβου, ανευρέθησαν σε ιδιαίτερο τμήμα τα οστά γυναίκας ηλικίας περίπου 65 ετών, με σπασμένη την λεκάνη».
Την Ολυμπιάδα φέρεται πως εδολοφόνησε ο Κάσσανδρος, (353 – 298 π.Χ) ο οποίος ήταν ο μεγαλύτερος από τα δώδεκα τέκνα του στρατηγού Αντίπατρου. Εχαρακτηρίσθη ως «Αντιαλέξανδρος», επειδή εσκότωσε τη μητέρα, τη σύζυγο και το γνήσιο γιό του Μ. Αλεξάνδρου, ενώ υπήρξε ο ηθικός αυτουργός στο στραγγαλισμό του Ηρακλέους, νόθου υιού του Αλεξάνδρου, από τον στρατηγό Πολυσπέρχονα, έως τότε έμπιστο της Ολυμπιάδος και της οικογενείας του Αλεξάνδρου. Ο Κάσσανδρος μάλιστα ενυμφεύθη βιαίως τη Θεσσαλονίκη, ετεροθαλή αδελφή του Αλεξάνδρου, με στόχο ν’ αποκτήσει προπορεία και προνόμια στην κτήση του μακεδονικού θρόνου, ως συγγενής εξ αγχιστείας της μακεδονικής δυναστείας. Ο άρχων οδηγήθη σε αντιδικία με την Ολυμπιάδα, την ικανοτάτη και προικισθείσα από την φύση με ικανότητες ηγετικές και μάλιστα ηγεμονικές αλλά υπήρξε άκρως παρεμβατική και φίλερις, έχουσα πάθος με την εξουσία.
Αυτό το ανυποχώρητο πάθος της υπαινίχθη ο Φίλιππος, όταν, απαντώντας στο γιο του Αλέξανδρο, που χαρακτήριζε τη μητέρα του ως τη γενναιότερη απ’ όλες τις Νηρηίδες, του είπε γελώντας ότι είναι «όχι μόνο γενναιότερη, αλλά και πολεμικότερη, γιατί δεν σταματάει να με καυγαδίζει». Η αντιδικία του Κασσάνδρου με την Ολυμπιάδα έλαβε διαστάσεις όταν εσυναπίσθη με την ετεροθαλή αδελφή του Μεγάλου Αλεξάνδρου Θεσσαλονίκη. Η Θεσσαλονίκη (352 π.Χ. – 295 π.Χ.) ήταν πριγκίπισσα της Μακεδονίας, κόρη του βασιλέως Φιλίππου και της Θεσσαλής γυναικός του Νικησιπόλεως από τις Φερές. Ο βασιλεύς της Μακεδονίας Φίλιππος Β’, για να εορτάσει την ημέρα γεννήσεως της θυγατρός του, η οποία συνέπεσε με τη νίκη των στρατευμάτων του, το 353 π.χ., σε μάχη ανάμεσα του στον μακεδονικό στρατό και της θεσσαλικής Συμμαχίας, στη σημαντική μάχη του Κρόκιου Πεδίου στη Θεσσαλία εναντίον των Φωκιέων, φέρεται να έδωσε στη νεογέννητη κόρη του το όνομα “Θεσσαλονίκη”, από τις λέξεις Θεσσαλών και Νίκη.
Παρά τις ιστορικές διαδόσεις ότι μετά τη σύγκρουση με τα στρατεύματα της Ευρυδίκης και του Αρριδαίου, οι αιχμαλωτισθέντες από τη γηραιά βασίλισσα εθανατώθησαν αγρίως, ο εν αθήναις παρευρισκόμενος Κάσσανδρος εκινήθη εναντίον της στην οχυρωμένη παραθαλάσσια πόλη Πύδνα, όπου είχε καταφύγει η Ολυμπιάς έχουσα μαζί της το μικρό Αλέξανδρο Δ’, τη Ρωξάνη, τη Θεσσαλονίκη και πολλούς εμπίστους αλλά δεν έδωσε εντολή στους εξαγριωμένους συγγενείς των δολοφονηθέντων από την Ολυμπιάδα, να τη λιθοβολήσουν, «αφήνοντας άταφο το πτώμα της να σαπίσει».
Σχετικές πληροφορίες αναφέρουν ότι ετάφη στον Τύμβο της Αμφιπόλεως κατόπιν παρακλήσεως της Θεσσαλονίκης όπου εγνώριζε την διαβίωση της στην εκεί πόλη, όταν ο Μέγας Αλέξανδρος εξεστράτευε εναντίον των Περσών. Σημειώνεται ότι ο μέγας στρατηλάτης πριν από κάθε νέα εκστρατεία του ανέμενε να λάβει τον χρησμό μέσα από τις μαντικές επικλήσεις της Ολυμπιάδος η οποία έκρινε αν οι οιωνοί ήταν αίσιοι. Οι πρώτες ισχυρές ενδείξεις ότι στον Τύμβο ετάφη η Ολυμπιάς ενισχύονται από το γεγονός ότι εκεί ευρέθη ψηφιδωτό με ψυχοπομπό ομοιάζοντας με αυτόν των Καβειρίων Μυστηρίων της Σαμοθράκης και άλλα τρία πρόσωπα που αποδίδονται ως μορφές στον Φίλιππο, την Ολυμπιάδα και τον Αλέξανδρο, ήτοι την οικογένεια της!
Πηγή: Εστία Κυριακής-Μάκης Δεληπέτρου