ΕΛΣΤΑΤ: Νέα άνοδο κατά 2,2% σημείωσε τον Σεπτέμβριο ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή
Σε ανοδική τροχιά κινήθηκε και το Σεπτέμβριο ο πληθωρισμός, λόγω του κύματος των ανατιμήσεων που προκαλούν τα καύσιμα. Τον περασμένο μήνα ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή αυξήθηκε στο 2,2%, ενώ είχε αυξηθεί κατά 1,9% τον Αύγουστο, και έναντι μείωσης 2% τον Σεπτέμβριο πέρυσι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο σε ένα έτος (Σεπτέμβριος 2021 – Σεπτέμβριος 2020), το φυσικό αέριο ανατιμήθηκε κατά 108,5%, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 28,9% και η βενζίνη κατά 18,1%.
Τον Σεπτέμβριο σημειώθηκαν ανατιμήσεις σε σχέση με τον Αύγουστο, στη συντριπτική πλειονότητα προϊόντων και υπηρεσιών.
Ειδικότερα, αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε:
Φυσικό αέριο (12,8%),
Ελαιόλαδο (11,8%),
Αρνί και κατσίκι (7,3%),
Λαχανικά νωπά (6,9%),
Ψωμί (2,5%),
Φρούτα νωπά (2,2%),
Ψάρια νωπά (2,1%),
Οικιακές υπηρεσίες (1,9%),
Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (1,8%),
Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (1,6%),
Διαρκή αγαθά αναψυχής (1,3%),
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1,3%),
Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1,1%),
Μοσχάρι (0,9%),
Ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (0,5%),
Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,5%),
Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,4%) και
Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (0,3%).
Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε: Αλλαντικά (2,9%), Τυριά (2,8%), Πουλερικά (2%) και Τηλεφωνικές υπηρεσίες (0,2%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,2% τον Σεπτέμβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
3,1% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, αυγά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, χοιρινό, αλλαντικά, γιαούρτι, γλυκά κουταλιού – μαρμελάδες – μέλι.
4,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
0,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές.
0,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την μείωση κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.
7,8% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
0,5% στην ομάδα «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία – καφενεία, ξενοδοχεία – μοτέλ – πανδοχεία.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
0,5% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
0,4% στην ομάδα «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
0,8% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 2,4% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τον Αύγουστο, έναντι αύξησης 2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 1,9% τον Σεπτέμβριο, από αύξηση επίσης 1,9% τον Αύγουστο και έναντι μείωσης 2,3% τον Σεπτέμβριο 2020.
Μεταξύ Σεπτεμβρίου και Αυγούστου εφέτος, ο εναρμονισμένος δείκτης σημείωσε αύξηση 2,1%, έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.