Καύσιμα: Μεγάλη μείωση κατά 0,121 ευρώ των τιμών της βενζίνης
Τα δύο σενάρια για την πορεία των καυσίμων – Από πότε ξεκίνησε η πτώση των τιμών
Μεγάλη βουτιά σημειώνουν οι τιμές των υγρών καυσίμων στην ελληνική αγορά προσφέροντας οικονομική ανάσα μετά από ένα αδιάλειπτο ράλι αυξήσεων που προηγήθηκε πριν από ένα μήνα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει υποχωρήσει κατά 0,121 ευρώ ανά λίτρο. Η πτώση αυτή καταγράφεται από το υψηλότερο σημείο του έτους, το οποίο ήταν στις 16 Απριλίου.
Χαμηλότερα επίπεδα
Τότε η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 1,948 ευρώ ανά λίτρο και στις 10 Μαίου, οπότε και υπάρχουν τα τελευταία επίσημα διαθέσιμα στοιχεία, ήταν στα 1,827 ευρώ το λίτρο. Η βενζίνη βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα από την αρχή της χρονιάς.
Από πέρυσι δε, είναι σημαντική φθηνότερη. Να θυμίσουμε ότι την Άνοιξη του 2022 ακολουθούσε μία αστρονομική… τροχιά πολύ πάνω από τα ύψη… των 2 ευρώ ανά λίτρο. Για την ακρίβεια στις 10 Μαίου του 2022 ήταν στα 2,179 ευρώ ανά λίτρο. Από πέρυσι δηλαδή η τιμή της αμόλυβδης είναι χαμηλότερη κατά 0,352 ευρώ ανά λίτρο.
Η πτώση των τιμών που είναι σε εξέλιξη, όπως προαναφέρθηκε από τις 16 Απριλίου, αποδίδεται στη βουτιά του Μπρεντ από τα περίπου 87 δολάρια το βαρέλι στα μέσα Απριλίου στα 77 δολάρια σήμερα.
Οι προβλέψεις
Οι εκτιμήσεις είναι συγκεχυμένες ως προς την μελλοντική πορεία των τιμών των καυσίμων.
Υπάρχουν οι αναλύσεις που θέλουν η μείωση να συνεχίζεται και να είναι και μεγαλύτερη αν τελικά επιβεβαιωθούν τα σενάρια για την ύφεση στη διεθνή οικονομία.
Από την άλλη μεριά υπάρχουν και οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς που σημειώνουν ότι όσο πλησιάζουμε προς τη θερινή περίοδο και θα ανεβαίνει η τουριστική κίνηση και οι μεταφορές τόσο οι τιμές των υγρών καυσίμων θα κινούνται ανοδικά. Σε αυτό το σενάριο αναμένεται να δούμε την επανεμφάνιση των αυξήσεων προς το τέλος του Μαίου.
Η πρωτιά…
Πάντως, κι επιστρέφοντας στην ελληνική πραγματικότητα οι τιμές της βενζίνης θα μπορούσαν να είναι χαμηλότερα. Ωστόσο η συμμετοχή των φόρων στη διαμόρφωση της τελικής αξίας δεν επιτρέπει τη μεγαλύτερη αποκλιμάκωση.
Οι φόροι, όπως ο ΕΦΚ, ο ΦΠΑ και άλλα τέλη και επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σχεδόν στο 60%. Τα διυλιστήρια καθορίζουν το περίπου 34% και το μικτό περιθώριο κέρδους εταιρειών εμπορίας και πρατηριούχων διαμορφώνει το περίπου 6% με 7% της λιανικής τιμής.
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες χώρες της Ε.Ε. όσον αφορά τη βενζίνη. Βρίσκεται στην τέταρτη υψηλότερη θέση με μέση τιμή στις 8 Μαίου στα 1,837 ευρώ ανά λίτρο. Στην πρώτη είναι η Φινλανδία με 1,943 ευρώ ανά λίτρο, στη δεύτερη η Δανία με 1,912 ευρώ ανά λίτρο, και στην τρίτη με 1,871 ευρώ ανά λίτρο η Γαλλία.
Αν αφαιρεθούν οι φόροι η χώρα μας κατρακυλά στην 20η θέση των 27 κρατών μελών με μέση τιμή τα 0,766 ευρώ ανά λίτρο
Πηγή: ot.gr