Ποιες νέες πλωτές μονάδες φυσικού αερίου  σχεδιάζονται για τη χώρα μας

Ποιες νέες πλωτές μονάδες φυσικού αερίου σχεδιάζονται για τη χώρα μας

Επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ υλοποιούνται για τη δημιουργία νέων πλωτών μονάδων αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου, των γνωστών και ως FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), στην Ελλάδα. Πρόκειται για επενδύσεις που στοχεύουν να ενισχύσουν τον ρόλο της χώρας μας ως εξαγωγέα φυσικού αερίου που τροφοδοτεί τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, των Βαλκανίων μέχρι και της Κεντρικής Ευρώπης, στο πλαίσιο των νέων συνθηκών που έχουν προκύψει μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την προσπάθεια απεξάρτησης της Ευρώπης από το ρωσικό αέριο.Ήδη το LNG έχει αποδειχθεί πολύτιμο εργαλείο για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης της ενεργειακής προμήθειας της Ευρώπης, ενώ οι υποδομές των FSRU αποτελούν κομβικό κρίκο της αλυσίδας του ενεργειακού εφοδιασμού.

Ήδη βρίσκονται σε ανάπτυξη τα δύο από τα συνολικά πέντε FSRUs (πλωτές μονάδες αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG) που σχεδιάζουν ιδιώτες επενδυτές.

Από το 2024 το ένα εξ αυτών θα βρίσκεται σε θέση να εξάγει τις πρώτες ποσότητες φυσικού αερίου προς τα Βαλκάνια, κάνοντας την αρχή για την πλήρη αντικατάσταση του ρωσικού καυσίμου από τις χώρες της περιοχής. Ο λόγος για το FSRU Αλεξανδρούπολης,με τους μετόχους της Gastrade να δίνουν έναν αγώνα ταχύτητας ώστε η υποδομή να μπορέσει να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει με το νέο έτος.

Το δεύτερο FSRU που θα ακολουθήσει θα είναι αυτό της Motor Oil, το “Διώρυγα GAS”, το οποίο ολοκληρώνει το δεσμευτικό market test στις 15 Ιανουαρίου.

Υπογραμμίζεται ότι η Ελλάδα, με τα πέντε FSRUs (πλωτοί σταθμοί αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου – LNG) που σταδιακά θα λειτουργούν από τα τέλη του 2023 μέχρι και το 2025, μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Οι ποσότητες αερίου, περίπου 22,5 δισ. κυβικών μέτρων, που θα διακινούν σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Β. Μακεδονία, Ρουμανία, Σερβία, Μολδαβία και Ουκρανία αντιστοιχούν στο 45% του ρωσικού φυσικού αερίου (50 δισ. κ.μ.). Τα 22,5 δισ. υπερκαλύπτουν το αέριο της Gazprom (11 δισ. κ.μ.) που φτάνει μόνο στις χώρες των Βαλκανίων.

Οι πέντε πλωτές μονάδες
Αναλυτικά, οι πέντε πλωτές μονάδες είναι:

FSRU Αλεξανδρούπολης

Το έργο, ύψους 380 εκατ. ευρώ,ξεκίνησε να κατασκευάζεται και ανήκει στην εταιρεία Gastrade.

Το FSRU που βρίσκεται πλέον στην Αλεξανδρούπολη, χωρητικότητας 153.500 κυβικών μέτρων LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία. Ο τερματικός σταθμός αναμένεται να λειτουργήσει αρχές του 2024, με τη συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης να φτάνει ήδη μέχρι και το 50% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.

Ακόμα μεγαλύτερη προβλέπεται η χωρητικότητα του δεύτερου FSRU της Gastrade, που ανακοινώθηκε πριν από λίγους μήνες, το οποίο θα αναπτυχθεί και αυτό στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, με ορίζοντα λειτουργίας το 2025.Στο νέο έργο, “ΑΣΦΑ Θράκης”, το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.

Διώρυγα Gas

Στην ανάπτυξη FSRU κινείται και ο όμιλος της Motor Oil. Το “Διώρυγα Gas” θα βρίσκεται νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου της Motor Oil,στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων Κορινθίας.

Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 κυβικά, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs/ημέρα και ετήσια εκτιμώμενη ζήτηση 2,5 δισ. κ.μ.

Η Motor Oil, λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος αγοραστών των ποσοτήτων αερίου που θα διαθέτει μέσω του FSRU, έδωσε παράταση μέχρι τις 15 Ιανουαρίου για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στο market test. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή ισχυρών διεθνών και ελληνικών εταιρειών φυσικού αερίου ενισχύει το έργο και διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη λειτουργία και βιωσιμότητά του. Τo φυσικό αέριο εκτιμάται ότι θα προμηθεύει τόσο την ελληνική αγορά (μονάδες ηλεκτροπαραγωγής) όσο και τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία έως Ουγγαρία και Ουκρανία).

Argo FSRU

Στο στάδιο της προετοιμασίας βρίσκεται και το “Argo FSRU” της Mediterranean Gas, ανοιχτά του Βόλου. Η εταιρεία πρόσφατα έκανε γνωστό πως ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη μη δεσμευτική φάση του market test με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από ελληνικές και διεθνείς εταιρείες. Η Mediterranean Gas ξεκίνησε να αναπτύσσει το συγκεκριμένο project με στόχο αρχικά να τοποθετηθεί εντός του λιμένα Βόλου, στη συνέχεια όμως αναγκάστηκε να αναζητήσει νέα τοποθεσία στην ευρύτερη περιοχή.

Η δυναμικότητα επαναεριοποίησης του “Argo” θα ανέρχεται σε 5,2 bcm φυσικού αερίου ετησίως. Θα βρίσκεται στην καρδιά της Ελλάδας, στη μέση του ΕΣMΦΑ, προσφέροντας υψηλή πίεση για τη σωστή λειτουργία και βιωσιμότητα του Εθνικού Συστήματος και ευελιξία στους χρήστες του τερματικού, καθώς και ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών. Η εν λόγω επένδυση αναμένεται να φτάσει τα 75 εκατ. ευρώ όσον αφορά τις χερσαίες υποδομές, ενώ η ολοκλήρωσή της υπολογίζεται στα μέσα του 2024.

Thessaloniki FSRU

Στην ανάπτυξη FSRU προχωρά και η Elpedison. Το νέο έργο, “Thessaloniki FSRU”, θα αναπτυχθεί στον Θερμαϊκό κόλπο, ανοιχτά της Θεσσαλονίκης, και αναμένεται να λειτουργεί εντός του 2025.

Ο υπεράκτιος πλωτός σταθμός “Thessaloniki FSRU” θα περιλαμβάνει την πλωτή μονάδα αποθήκευσης, με τέσσερις δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 140.000 – 170.000 κ.μ., πλωτό αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης, υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό φυσικού αερίου για τη σύνδεση μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού με το ΕΣΦΑ, καθώς και με τις μονάδες ηλεκτρoπαραγωγής της Elpedison. Ο υπεράκτιος πλωτός τερματικός σταθμός θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένος στον Θερμαϊκό κόλπο, σε απόσταση περίπου 3,4 χλμ. νότια-νοτιοδυτικά του προβλήτα 6 του ΟΛΘ. Το συνολικό ύψος της επένδυσης υπολογίζεται στα 60,4 εκατ. ευρώ, ενώ η μονάδα FSRU προβλέπεται να αποκτηθεί με leasing. Το project της Elpedison προβλέπεται να λειτουργήσει προς τα τέλη του 2025.

Πηγή: evros24.gr

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό