Τι αλλάζει στους λογαριασμούς ρεύματος μετά την κατάργηση του «Έναντι»
Το πρώτο «βήμα» που οδηγεί στην κατάργηση των περιβόητων «έναντι» λογαριασμών ρεύματος, έγινε: Ο ΔΕΔΔΗΕ προανήγγειλε την έναρξη μηνιαίας καταμέτρησης των παροχών, εξέλιξη που θα δώσει τέλος στην τιμολόγηση των πελατών ηλεκτρικής ενέργειας, με βάση την εκτιμώμενη κατανάλωση. Όπως γράφει ο Β. Δουράκης στο enikonomia.gr, ειδικά στα τιμολόγια με κυμαινόμενες χρεώσεις, δηλαδή σε εκείνα που έχουν κίτρινο χρώμα, είναι πολύ σημαντικό οι καταναλώσεις κάθε μήνα να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Όπως ανακοίνωσε ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) ξεκινά σταδιακά την καταμέτρηση των παροχών σε μηνιαία βάση, η οποία και θα ολοκληρωθεί πανελλαδικά έως τα τέλη του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους.
Τι λέει ο ΔΕΔΔΗΕ για τις μηνιαίες καταμετρήσεις
Σε αυτό το πλαίσιο ο Διαχειριστής απευθύνει έκκληση στους καταναλωτές να:
- Διασφαλίσουν ότι το τεχνικό προσωπικό του ΔΕΔΔΗΕ και των συνεργαζόμενων εργολαβικών εταιριών θα έχει πρόσβαση στο χώρο των μετρητών του ακινήτου, προκειμένου να γίνει η λήψη ένδειξης από τον μετρητή και στη συνέχεια να χορηγηθεί στον Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας που έχει επιλέξει ο πελάτης, για την έκδοση εκκαθαριστικού λογαριασμού.
- Υπογραμμίζει ακόμη ότι, σε περίπτωση που δεν καταστεί δυνατή η λήψη της ένδειξης, όλοι οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να καταχωρίσουν την ένδειξη της παροχής εντός τεσσάρων εργάσιμων ημερών από την ημέρα επίσκεψης του καταμετρητή στο ακίνητο, με τους εξής τρόπους:
- Καλώντας το Τηλεφωνικό Κέντρο εξυπηρέτησης πελατών του ΔΕΔΔΗΕ στη δωρεάν γραμμή 800-400-4000
- Εναλλακτικά μπορούν να καταχωρίσουν την ένδειξη στην ιστοσελίδα του ΔΕΔΔΗΕ, στον σύνδεσμο https://apps.deddie.gr/ccrWebapp/newccticket.html?type=8
- Μέσω της εφαρμογής My DEDDIE App από το κινητό τους τηλέφωνο.
Τι αλλάζει στις χρεώσεις των λογαριασμών
Μετά από αυτή την εξέλιξη δρομολογείται επί της ουσίας η κατάργηση των «έναντι» λογαριασμών και έτσι θα δοθεί τέλος στην τιμολόγηση των πελατών ηλεκτρικής ενέργειας, στη βάση της εκτιμώμενης κατανάλωσης.
Με την 4μηνιαία καταγραφή που ισχύει σήμερα, ένας πάροχος ο οποίος εκδίδει μηνιαίως λογαριασμούς, ουσιαστικά χρειάζεται να εκδίδει τρεις έναντι λογαριασμούς πριν τον επόμενο εκκαθαριστικό.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως για τρεις μήνες ο πελάτης πληρώνει για ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που εκτιμάται ότι έχει καταναλώσει, και μόνο τον επόμενο μήνα με βάση την πραγματική κατανάλωση του συνολικού 4μηνου. Το ίδιο ισχύει και για τους πελάτες των παρόχων που λαμβάνουν ηλεκτρονικό λογαριασμό, ενώ στην περίπτωση των έγχαρτων λογαριασμών (που είναι διμηνιαίοι), οι έναντι και οι εκκαθαριστικοί εναλλάσσονται.
Η συγκεκριμένη πρακτική δεν συνιστούσε ιδιαίτερο πρόβλημα, τις εποχές όπου τα τιμολόγια είχαν σταθερή χρέωση. Κι αυτό γιατί ένας «φουσκωμένος» εκκαθαριστικός λογαριασμός θα μπορούσε να προκύψει μόνον αν οι εκτιμήσεις για τους τρεις μήνες που προηγήθηκαν ήταν μικρότερες από την πραγματική κατανάλωση, με συνέπεια να «συγκεντρωθούν» αρκετές κιλοβατώρες στον τέταρτο μήνα.
Όταν όμως πλέον οι χρεώσεις πέρασαν στην εποχή των «κυμαινόμενων τιμολογίων» στα περισσότερα τιμολόγια είναι κυμαινόμενες, τα πράγματα διαφοροποιήθηκαν και είναι εξαιρετικά σημαντικό οι καταναλώσεις κάθε μήνα να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Η αιτία είναι πως μία «φουσκωμένη» κατανάλωση στον εκκαθαριστικό (επειδή για οποιονδήποτε λόγο είχαν υποεκτιμηθεί οι καταναλώσεις των προηγούμενων τριών μηνών) θα «φουσκώσει» ακόμη περισσότερο τη συνολική χρέωση, αν ο εκκαθαριστικός συμπέσει με έναν μήνα όπου οι τιμές είναι αυξημένες.
Η μηνιαία καταχώρηση ενδείξεων από τους καταναλωτές
Η αποφυγή των «φουσκωμένων» εκκαθαριστικών λογαριασμών -είτε επειδή μπορεί απλώς να υποεκτιμηθεί η κατανάλωση του προηγούμενου τριμήνου, είτε (ακόμη χειρότερα) επειδή η υποεκτίμηση μπορεί να συνδυαστεί και με υψηλή τιμή ρεύματος τον μήνα του εκκαθαριστικού- είναι και ένας από τους λόγους που οι προμηθευτές προτρέπουν τους πελάτες τους να καταχωρίζουν οι ίδιοι online σε μηνιαία βάση (ή διμηνιαία) την ένδειξη του μετρητή τους.
Την τελευταία διετία πάντως, φαίνεται πως έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των πελατών που καταχωρούν τις ενδείξεις του «ρολογιού» τους. Ωστόσο, όπως είναι φυσικό, το ποσοστό αυτό δεν πρόκειται ποτέ να καλύψει το σύνολο της κατανάλωσης στη χαμηλή τάση.
Έτσι, μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο να αντικατασταθεί από τις «ψηφιακές» ενημερώσεις, η επιτόπια «επίσκεψη» ενός συνεργείου του ΔΕΔΔΗΕ ή του προσωπικού των εργολάβων του – δεδομένου άλλωστε ότι οι μετρήσεις τους είναι και οι επίσημες.
Η «επίσκεψη» υπηρετεί και έναν ακόμη σκοπό: εκτός από την καταγραφή της μέτρησης, οι καταμετρητές είναι εκπαιδευμένοι να εντοπίζουν και τις λαθροχειρίες που μπορεί να έχουν γίνει σε κάποιο «ρολόι» ώστε να υπολειτουργεί -δηλαδή να «γράφει» μικρότερη κατανάλωση- από αυτήν που πραγματικά χρησιμοποιήθηκε.
Τέλος και στις … καταμετρήσεις με τους «έξυπνους» μετρητές
Η «πύκνωση» των καταμετρήσεων αποτελεί ουσιαστικά μεταβατική λύση, η αξία της οποίας θα περιορίζεται όσο περισσότερες παροχές στη χαμηλή τάση αποκτούν «έξυπνους» μετρητές.
Τα «έξυπνα» ρολόγια εξαλείφουν την ανάγκη επιτόπιας καταμέτρησης, καθώς πλέον ο Διαχειριστής (και ο καταναλωτής) έχει ανά πάσα στιγμή εικόνα πόσες κιλοβατώρες «καίει». Επίσης, οι «έξυπνοι» μετρητές είναι πολύ πιο δύσκολο να «πειραχτούν», αφού σε περίπτωση απόπειρας παρέμβασης, ειδοποιούν το κέντρο τηλεδιαχείρισης του ΔΕΔΔΗΕ.
Στην τελική ευθεία βρίσκεται ο διαγωνισμός του ΔΕΔΔΗΕ, για την εγκατάσταση «έξυπνων» ρολογιών και στις 7,5 εκατ. παροχές χαμηλής τάσης έως το 2030.
Οι τέσσερις εταιρείες που έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση αναμένεται τις αμέσως επόμενες ημέρες να καταθέσουν τις προσφορές τους, ώστε να προκύψουν οι τρεις ανάδοχοι.
Πηγή: enikonomia.gr