Τοποθετήσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης της ΠΑΜΘ στο Περιφερειακό Συμβούλιο για τον Προϋπολογισμό και το ολοκληρωμένο οικονομικό σχέδιο δράσης για το 2024

Τοποθετήσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης της ΠΑΜΘ στο Περιφερειακό Συμβούλιο για τον Προϋπολογισμό και το ολοκληρωμένο οικονομικό σχέδιο δράσης για το 2024

Στα χνάρια του κρατικού προϋπολογισμού, που τα παίρνει από τους πολλούς για να
τα δώσει στους λίγους, κινείται και ο φετινός προϋπολογισμός της Περιφέρειας ΑΜΘ.
Μέσα στα πλαίσια του «δημοσιονομικού κορσέ» που έχουν επιβάλει η ΕΕ και οι
επιχειρηματικοί όμιλοι, με κάθε είδους «κόφτες» και το Οικονομικό Παρατηρητήριο
για την Τοπική Διοίκηση να κρέμονται ως «λαιμητόμοι» πάνω από τις λαϊκές ανάγκες,
η διοίκηση διαμορφώνει ένα ακόμα εργαλείο στην υπηρεσία της πολύπλευρης
επίθεσης του κεφαλαίου, της κυβέρνησης, των Δήμων και της Περιφέρειας σε βάρος
της εργατικής τάξης, των μικρών αγροτών και επαγγελματιών. Κατευθύνει το κύριο
μέρος των πόρων, πέρα από τα λειτουργικά έξοδα που κι’ αυτά είναι κάτω από τις
ανάγκες, κυρίως σε υποδομές και δράσεις με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες του
μεγάλου κεφαλαίου.
Και ο προϋπολογισμός για το 2024 υπηρετεί την περιβόητη «αναπτυξιακή
στρατηγική» μέσω των προτεραιοτήτων που έχουν συμφωνήσει ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ,
ΠΑΣΟΚ σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο. Σε αυτή τη στρατηγική τους συμφωνία
βασίζονται οι στόχοι η ΠΑΜΘ να καταστεί ενεργειακός και μεταφορικός κόμβος, ο
τουρισμός να αναπτυχθεί προς όφελος των μεγαλοξενοδόχων, ο πρωτογενής τομέας
να αποκτήσει μεγαλύτερο εξαγωγικό προσανατολισμό και να προσδεθεί περισσότερο
με τη μεταποίηση και το εμπόριο, με βασικό εργαλείο την ΚΑΠ της ΕΕ που οδηγεί στο
ξεκλήρισμα τους μικρούς και μεσαίους και συγκεντρώνει γη, καλλιέργειες και
υποδομές σε λίγα χέρια. Σε αυτή τη στρατηγική τους συμφωνία ξεχωρίζει η
μετατροπή της περιοχής σε μια απέραντη στρατιωτική βάση του ΝΑΤΟ και στόχο
αντιποίνων από τα αντίπαλα στρατόπεδα.
Τα έσοδα προέρχονται κατά 66% από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων
(ΠΔΕ), χρήματα δηλαδή από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, χρήματα του
ελληνικού και των ευρωπαϊκών λαών, που θα κατευθυνθούν απευθείας στις τσέπες
των μονοπωλιακών ομίλων, για έργα και υποδομές μακριά από τις πραγματικές
κοινωνικές και λαϊκές ανάγκες, όπως αποδείξαμε και κατά τη συζήτηση του Τεχνικού
Προγράμματος. Ωφελημένοι σε κάθε περίπτωση θα βγουν οι όμιλοι στις Κατασκευές,
τον Τουρισμό, τη Μεταποίηση, τις Μεταφορές.

Το υπόλοιπο 34% των εσόδων προέρχεται από το Πρόγραμμα Τρίτσης και από
άλλα Προγράμματα, κυρίως όμως από τα ίδια έσοδα (απευθείας δηλαδή από τις
τσέπες του λαού της περιοχής μέσω της ανταποδοτικής λειτουργίας) και από τον
κρατικό προϋπολογισμό (ΚΑΠ και κρατικές επιχορηγήσεις που χρόνο με το χρόνο
βαίνουν διαρκώς μειούμενα), δηλαδή από τον κρατικό κορβανά στον οποίο
συνεισφέρουν, με τους άμεσους φόρους, κατά 95% τα φυσικά πρόσωπα, δηλαδή η
μεγάλη λαϊκή πλειοψηφία και μόνο κατά 5% οι επιχειρήσεις, ενώ και η συντριπτική
πλειοψηφία των έμμεσων φόρων βαραίνει τις πλάτες του λαού.
Σημειώνουμε ιδιαίτερα συγκριτικά με τον περυσινό προϋπολογισμό:
– Την περεταίρω μείωση των εσόδων από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους
κατά 4,3%.
– Την περεταίρω μείωση από τις επιχορηγήσεις του κρατικού προϋπολογισμού
κατά 7%.
– Την αύξηση των ιδίων εσόδων κατά 9,15%.
Η ταξικότητα του προϋπολογισμού της Περιφέρειας αποδεικνύεται και από το σκέλος
των εξόδων, όπου το μεγάλο κομμάτι της πίτας κατευθύνεται στο ΠΔΕ, όπου μαζί με
το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, διαμορφώνουν τη δεξαμενή άντλησης κεφαλαίων
για το «πάρτι» κερδών των μονοπωλίων.
Αυτή είναι η πολιτική που θέλει υποστελεχωμένες και χωρίς πόρους και μέσα τις
υπηρεσίες της Περιφέρειας, ώστε ακόμα και οι πιο στοιχειώδεις παρεμβάσεις (πχ
συντήρηση οδικού δικτύου) να ανατίθενται σε εργολάβους.
Με τις αλλεπάλληλες νομοθετικές παρεμβάσεις τα τελευταία 20 χρόνια και το πλαίσιο
λειτουργίας της Τοπικής Διοίκησης σε όλους τους βαθμούς, μεταφέρονται συνεχώς
αρμοδιότητες από το κεντρικό κράτος, χωρίς όμως τους αναγκαίους πόρους. Έτσι ένα
μεγάλο μέρος από το ισχνό αυτό 34% των εσόδων κατευθύνεται σε ανελαστικές
δαπάνες, όπως οι μαθητικές μεταφορές, με τα γνωστά κάθε χρόνο προβλήματα.
Ο λαός της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έχει ανάγκη από περιφερειακή και
δημοτικές αρχές, που από τη θέση της αντιπολίτευσης ενάντια σε κάθε αστική
κυβέρνηση, θα διεκδικούν χρηματοδότηση από το κράτος στο ύψος των αναγκών,
τα οποία άλλωστε είναι λεφτά από τις δικές του τσέπες.
Μια χρηματοδότηση που θα κατευθύνεται στην κάλυψη των αναγκών του για:
– Αντιπλημμυρική, αντισεισμική θωράκιση και αντιπυρική προστασία. Με
τα απαραίτητα έργα υποδομής, τους καθαρισμούς ρεμάτων με συστηματικότητα,
πρόγραμμα και σχέδιο και όχι τα «μπαλώματα» που προβλέπει η σημερινή διοίκηση.
Με τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα σε Έβρο και Τενάγη Φιλίππων, σε όλη την

περιοχή. Με διανοίξεις δασικών δρόμων, καθαρισμούς, αντιπυρικές ζώνες για να μην
ξαναζήσουμε δράματα όπως φέτος σε Δαδιά, Ροδόπη, Νέστο, τα προηγούμενα
χρόνια σε Θάσο, Παπίκιο όρος, κλπ. Με στελέχωση των υπηρεσιών και εξοπλισμό σε
μέσα και μηχανήματα και όχι με αναθέσεις σε εργολάβους, στο όνομα ότι «δεν
έχουμε μέσα». Με αντισεισμικό έλεγχο σε όλα τα δημόσια κτίρια, με προτεραιότητα
σε σχολεία και μονάδες υγείας, κτίρια μαζικής προσέλευσης πολιτών. Με τις
αναγκαίες παρεμβάσεις, όπου διαπιστωθούν προβλήματα.
– Πρόγραμμα σχολικής στέγης με ανέγερση νέων σύγχρονων κτιρίων.
– Έργα ύδρευσης (ορεινός όγκος Σουφλίου, Ροδόπης, Ξάνθης, νιτρικά στους
Φιλίππους Καβάλας).
– Σύγχρονο αρδευτικό δίκτυο σε όλη την περιοχή, κατασκευή φραγμάτων,
αντιπλημμυρικών, αποστραγγιστικών και εγγειοβελτιωτικών έργων.
– Άμεσες παρεμβάσεις στο εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο,
αποκατάσταση γεφυρών, οδοστρώματος, οδοφωτισμού και σήμανσης. Κατάργηση
όλων των διοδίων.
– Δαπάνες για υγεία, πρόνοια, προστασία του περιβάλλοντος. Σύγχρονες
μονάδες παρακολούθησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, της μόλυνσης του
υδροφόρου ορίζοντα, ιδιαίτερα όπου δραστηριοποιούνται βιομηχανικές μονάδες.
Αντίστοιχα μέτρα για δασικά οικοσυστήματα, λίμνες και ποτάμια. Για τα θαλάσσια
οικοσυστήματα, ιδιαίτερα στο Θρακικό Πέλαγος (έλεγχος επιπτώσεων από την πρώτη
μέρα λειτουργίας του FSRU στην Αλεξανδρούπολη).
– Κοινωνική πολιτική μακριά από τον ψευδεπίγραφο «εθελοντισμό»
επιχειρηματικών ομίλων και ΜΚΟ. Ουσιαστική στήριξη των λαϊκών νοικοκυριών που
στενάζουν από τον πληθωρισμό και την ενεργειακή κρίση.
– Πολιτική διαχείρισης των απορριμμάτων προς όφελος του λαού,
κατάργηση του ΠΕΣΔΑ, να μην προχωρήσει το περιβαλλοντικό έγκλημα στα
ανατολικά της Καβάλας με την κατασκευή του νέου εργοστασίου. Καμία ιδιωτική
πρωτοβουλία ή ΣΔΙΤ. Υπηρεσίες καθαριότητας πλήρως στελεχωμένες με μόνιμο
προσωπικό. Το κόστος να καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Όχι στα
χαράτσια της ΔΙΑΜΜΑΘ. Ρητός και απόλυτος αποκλεισμός της καρκινογόνας καύσης.

Η Λαϊκή Συσπείρωση καταψηφίζει τον αντιλαϊκό προϋπολογισμό και το
ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσης της ΠΑΜΘ για το 2023 και καλεί τους
εργαζόμενους, τους αυτοαπασχολούμενους των πόλεων, τους βιοπαλαιστές αγρότες,
τους νέους και τις νέες να εντείνουμε τη δράση μας και τους αγώνες μας
ενάντια στην πολιτική, που από τη μία μας καταληστεύει με όλους τους τρόπους, με
την φοροαφαίμαξη από το κεντρικό και το τοπικό κράτος, την ανταποδοτική
λειτουργία κοινωνικών υπηρεσιών και από την άλλη μπουκώνει με ζεστό χρήμα τους
επιχειρηματικούς ομίλους. Αυτή την πολιτική την υλοποιεί και η σημερινή διοίκηση
της Περιφέρειας, όπως έκαναν και οι προηγούμενες και με αυτήν συμφωνούν και οι
υπόλοιπες παρατάξεις του Περιφερειακού Συμβουλίου πλην της Λαϊκής
Συσπείρωσης.

Ακόμα ένα Τεχνικό Πρόγραμμα για να τρίβουν τα χέρια τους εργολάβοι, μελετητικά
γραφεία και ποικιλώνυμοι «επενδυτές». Η συντριπτική πλειοψηφία των έργων
αφορά επανεντάξεις ή έργα που δεν έχουν ολοκληρωθεί και την ίδια ώρα, νέα έργα
που έχει ανάγκη ο λαός, όπως ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στην αντιπλημμυρική
θωράκιση (έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων, καθαρισμοί και άλλες παρεμβάσεις σε
ρέματα και αντλιοστάσια, φράγματα κλπ) για το δύσκολο χειμώνα που έχουμε
μπροστά, για αντιπυρική προστασία (διανοίξεις αντιπυρικών ζωνών, καθαρισμός
αγροτικών και επαρχιακών δρόμων κλπ) ώστε να μην ξαναζήσουμε το έγκλημα του
φετινού καλοκαιριού, για αντισεισμική θωράκιση, παραμένουν στις … καλένδες!!!

Χωρίς απολογισμό του προηγούμενου τεχνικού προγράμματος η εισήγηση μοιάζει με
ευχολόγιο σε κάποιες περιπτώσεις έργων που έρχονται και επανέρχονται κάθε χρόνο
αλλά τίποτα δεν προχωράει. Κάποια από αυτά τα έργα θα μπορούσαμε να τα
υπερψηφίσουμε αλλά δεν δίνεται η δυνατότητα ξεχωριστής ψηφοφορίας.

Συνολικά λοιπόν το προτεινόμενο Τεχνικό Πρόγραμμα για το 2024 περιλαμβάνει
πληθώρα αποσπασματικών παρεμβάσεων, χωρίς συνοχή και συνέχεια, χωρίς
ουσιαστικό αποτέλεσμα, όσο αφορά τις λαϊκές ανάγκες. Πρόκειται για έργα και
παρεμβάσεις μικρής εμβέλειας και κόστους, που και αυτά στην πλειοψηφία τους
υποχρηματοδοτούνται ή δεν χρηματοδοτούνται καθόλου και παραμένουν στις
καλένδες. Πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι τα έργα που αφορούν τους
βιοπαλαιστές αγρότες της περιοχής, τα αρδευτικά έργα, τις διευθετήσεις ρεμάτων, τα

αποστραγγιστικά και αντιπλημμυρικά έργα. Στην πλειοψηφία τους – όσα έργα
αφορούν αγρότες και κτηνοτρόφους – είναι μελέτες επί μελετών και καμία
ουσιαστική παρέμβαση.

Αντίστοιχα για την οδική ασφάλεια, την αποκατάσταση γεφυρών, χειμάρρων, τον
οδοφωτισμό και τη σήμανση, τα έργα οδοποιίας, τις ασφαλτοστρώσεις, κλπ.

Τα ποσά που δίνονται σε εργολάβους για συντηρήσεις και εκχιονισμούς δρόμων, αν
δινόντουσαν όλα αυτά τα τελευταία χρόνια σταδιακά για την απόκτηση του
κατάλληλου μηχανολογικού και άλλου εξοπλισμού, με σχεδιασμό και χωρίς το
κίνητρο της «στήριξης» των εργολάβων αυτών, τώρα η Περιφέρεια θα ήταν σε θέση
να παλέψει και για το απαραίτητο μόνιμο επιστημονικό, τεχνικό και εργατικό
προσωπικό που θα υπηρετούσε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό πολιτικής προστασίας
που έχει ανάγκη ο λαός και ο τόπος μας.

Τα ποσά που δίνονται σε γραφεία και εταιρείες για μελέτες επί μελετών που μένουν
στα συρτάρια, ακόμα και για «παροχή υπηρεσιών υποστήριξης ωρίμανσης φακέλων»
ή για «συμβουλευτικές υπηρεσίες για τη σύνταξη φακέλων για δημόσιες συμβάσεις»,
αν δίνονταν για να στελεχωθούν οι τεχνικές υπηρεσίες της ίδιας της περιφέρειας με
μόνιμο προσωπικό, για την ίδια δουλειά, θα εξοικονομούσαμε εκατομμύρια που
βγαίνουν από τις ήδη άδειες τσέπες του λαού.

Ρωτάμε ενδεικτικά και ρητορικά τη διοίκηση: όταν για ένα απαραίτητο αρδευτικό
δίκτυο, όπως αυτό της Φτελιάς στη Δράμα, προϋπολογίζονται 64.000 ευρώ και για
το 2024 πιστώνονται μόλις 18.000 ευρώ, πότε προβλέπεται αυτό να ολοκληρωθεί;
Και μιλάμε για έργο και αυτό αποσπασματικό, χαμηλού κόστους μπροστά στα
εκατομμύρια που δίνονται στις γνωστές … μελέτες!

Τεχνικό Πρόγραμμα που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της Περιφέρειας υπέρ του λαού
μπορεί να υπάρξει μέσα σε ένα τελείως διαφορετικό πλαίσιο προτεραιοτήτων και

ιεραρχήσεων, όπου αποκλειστικό κριτήριο θα είναι η κάλυψη των διευρυνόμενων
λαϊκών και κοινωνικών αναγκών. Με τιμονιέρη της οικονομίας την ίδια την εργατική
τάξη, με τους δικούς της θεσμούς εξουσίας διαρθρωμένους σε πανελλαδικό και
τοπικό επίπεδο, με επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής και
κοινωνικοποιημένα τα μέσα παραγωγής. Μόνο σε αυτό το πλαίσιο μπορούν να
αντιμετωπιστούν η περιφερειακή και ενδοπεριφερειακή ανισότητα, να
πραγματοποιηθούν έργα που θα δώσουν πραγματική ανάσα στο λαό της περιοχής
και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής του, το φυσικό και αστικό περιβάλλον.

Η Λαϊκή Συσπείρωση σε αυτό το δρόμο θα συνεχίζει να παλεύει μαζί με το λαό.
Φυσικά καταψηφίζουμε το ΤΠ της Περιφέρειας για το 2024 και με τα δύο χέρια και
ας έχουν προβλέψει οι κυβερνήσεις, με το θεσμικό τους πλαίσιο για την Τοπική
Διοίκηση, να μας στερούν το δικαίωμα αυτή η ψήφος να καταμετράται. Μας αρκεί
που καταγράφεται στη λαϊκή συνείδηση!

Για τη ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι
Μιχαηλίδης Σιδέρης
Στεφανίδης Γιάννης
Συμεωνίδης Θεόδωρος

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Μοιραστείτε τό